Děti sice často seznamy vyjmenovaných slov bezchybně ovládají, ale jakmile se tato slova objeví v jiném než explicitním kontextu hodiny češtiny, tak reagují, jako by o těchto vyjmenovaných a jim příbuzných slovech nikdy nic neslyšely. Cílem tohoto souboru tedy je přispět k tomu, aby děti nevnímaly seznamy vyjmenovaných slov po ‚b', ‚m' atd. jako báseň, kterou se mají naučit odříkat, ale podporovat zažití významu a obsahu těchto slov. Zvolený postup:
Karta | Obsah | Směřuje ke kompetencím |
1. | Lidské profese | Pohybově se vyjádřit Navázat kontakt Umět neverbálně komunikovat |
2. | Lidské profese | Pohybově se vyjádřit Navázat kontakt Umět neverbálně komunikovat Číst s porozuměním |
3. | Zvířata | Poznávat zvířata Pracovat s informacemi |
4. | Zvířata | Pracovat s informacemi Pracovat s encyklopedií Číst s porozuměním |
5. | Přísloví | Pozorně vnímat Určit hlavní myšlenku |
6. | Přísloví | Pozorně vnímat Určit hlavní myšlenku |
7. | Synonyma | Rozlišovat obsah slov Číst s porozuměním Být pozorný Rozvíjet slovní zásobu |
8. | Synonyma | Rozlišovat obsah slov Číst s porozuměním · Být pozorný Rozvíjet slovní zásobu |
9. | Rčení | Reagovat na instrukce Umět se rozhodnout |
10. | Rébusy | Pracovat dle návodu Pozorně vnímat |
11. | Rébusy | Umět kombinovat Pracovat podle písemných instrukcí |
12. | Města ČR | Orientovat se na mapě Umět použít měřítko mapy Pozorně vnímat |
13. | Kvízy | Vnímat obsah slov Kombinačně myslet |
14. | Kvízy | Logicky myslet Pozorně vnímat |
15. | Opozita | Používat slovní zásobu Rozvíjet slovní zásobu Číst s porozuměním |
16. | Cizí slova | Používat slovní zásobu Pracovat se slovníkem cizích slov Rozvíjet slovní zásobu |
16 různých karet, určeno pro třetí až pátý ročník ZŠ